Important addition for transporters committed to sustainability
For transporters who wish to switch to B100 biodiesel, the New Generation DAF XF, XG and XG+ can now also be delivered with a specially developed PACCAR MX-13 engine. This new power source is available for both tractors and rigids.
B100 biodiesel, also known as FAME (Fatty Acid Methyl Esters) or RME (Rapeseed Methyl Esters) biodiesel, is a fuel that is produced entirely from renewable vegetable oils and fats. B100 reduces well-to-wheel CO2 emissions by up to 90% when compared with fossil fuel diesel, which makes it similar to HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).
To achieve the lowest possible CO2 emissions, the B100-compatible MX-13 (355 kW/480 pk) is equipped with specially designed software that takes factors such as the lower calorific value of biodiesel into account.
Ecological footprint
With the introduction of the MX-13 engine for biodiesel, we offer another alternative to transporters who are committed to sustainable transport. All DAF trucks with a combustion engine are HVO-compatible but B100 is more readily available in some regions”,
says DAF Trucks Chief Engineer Jeroen van den Oetelaar. “With the B100 option, we are now offering transporters another way – in addition to HVO and our electric powertrains – to reduce their ecological footprint without making any concessions with regard to the reliability of the vehicle”.

Photo Caption
The New Generation DAF can now also be fuelled by B100 biodiesel.
A New Generation DAF járművek mostantól B100 biodízellel működő motorral is elérhetők
A B100 biodízelre váltó fuvarozók számára a New Generation DAF XF-, XG- és XG+-modellek mostantól speciálisan erre fejlesztett PACCAR MX-13 motorral is elérhetők. Az új erőforrás vontatók és tehergépkocsik esetében is rendelkezésre áll.
A FAME (zsírsav-metil-észter) és RME (repce-metil-észter) néven is ismert B100 biodízel teljes egészében megújuló zsírokból és növényi olajokból készült üzemanyag. A B100 segítségével akár 90%-kal csökkenthető a forrástól a kerékig (well-to-wheel) CO2-kibocsátás a fosszilis dízelhez képest, ami a HVO-hoz (hidrogénezett növényi olaj) teszi hasonlóvá.
A lehető legalacsonyabb CO2-kibocsátás érdekében a B100-kompatibilis MX-13 (355 kW/480 LE) rendelkezik egy kifejezetten erre a célra készült szoftverrel, amely figyelembe veszi az olyan tényezőket, mint például a biodízel alacsonyabb égéshője.
Ökológiai lábnyom
A biodízellel is üzemelő MX-13 motor bevezetésével egy újabb alternatívát kínálunk a fenntartható szállítás iránt elkötelezett fuvarozóknak. Minden belsőégésű motorral rendelkező DAF-tehergépkocsi HVO-kompatibilis, de a B100 egyes régiókban könnyebben elérhető”
– mondja el Jeroen van den Oetelaar, a DAF Trucks főmérnöke. „A B100 opcióval most egy újabb lehetőséget kínálunk a fuvarozóknak – a HVO és az elektromos hajtásláncaink mellett – az ökológiai lábnyomuk csökkentésére anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötniük a jármű megbízhatóságának tekintetében.”