New Generation DAF now also fuelled by B100 biodiesel

Important addition for transporters committed to sustainability

For transporters who wish to switch to B100 biodiesel, the New Generation DAF XF, XG and XG+ can now also be delivered with a specially developed PACCAR MX-13 engine. This new power source is available for both tractors and rigids.

B100 biodiesel, also known as FAME (Fatty Acid Methyl Esters) or RME (Rapeseed Methyl Esters) biodiesel, is a fuel that is produced entirely from renewable vegetable oils and fats. B100 reduces well-to-wheel CO2 emissions by up to 90% when compared with fossil fuel diesel, which makes it similar to HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).

To achieve the lowest possible CO2 emissions, the B100-compatible MX-13 (355 kW/480 pk) is equipped with specially designed software that takes factors such as the lower calorific value of biodiesel into account.

Ecological footprint

With the introduction of the MX-13 engine for biodiesel, we offer another alternative to transporters who are committed to sustainable transport. All DAF trucks with a combustion engine are HVO-compatible but B100 is more readily available in some regions”,

says DAF Trucks Chief Engineer Jeroen van den Oetelaar. “With the B100 option, we are now offering transporters another way – in addition to HVO and our electric powertrains – to reduce their ecological footprint without making any concessions with regard to the reliability of the vehicle”.

DAF

Photo Caption
The New Generation DAF can now also be fuelled by B100 biodiesel.


A New Generation DAF járművek mostantól B100 biodízellel működő motorral is elérhetők

A B100 biodízelre váltó fuvarozók számára a New Generation DAF XF-, XG- és XG+-modellek mostantól speciálisan erre fejlesztett PACCAR MX-13 motorral is elérhetők. Az új erőforrás vontatók és tehergépkocsik esetében is rendelkezésre áll.

A FAME (zsírsav-metil-észter) és RME (repce-metil-észter) néven is ismert B100 biodízel teljes egészében megújuló zsírokból és növényi olajokból készült üzemanyag. A B100 segítségével akár 90%-kal csökkenthető a forrástól a kerékig (well-to-wheel) CO2-kibocsátás a fosszilis dízelhez képest, ami a HVO-hoz (hidrogénezett növényi olaj) teszi hasonlóvá.

 A lehető legalacsonyabb CO2-kibocsátás érdekében a B100-kompatibilis MX-13 (355 kW/480 LE) rendelkezik egy kifejezetten erre a célra készült szoftverrel, amely figyelembe veszi az olyan tényezőket, mint például a biodízel alacsonyabb égéshője. 

Ökológiai lábnyom

A biodízellel is üzemelő MX-13 motor bevezetésével egy újabb alternatívát kínálunk a fenntartható szállítás iránt elkötelezett fuvarozóknak. Minden belsőégésű motorral rendelkező DAF-tehergépkocsi HVO-kompatibilis, de a B100 egyes régiókban könnyebben elérhető”

– mondja el Jeroen van den Oetelaar, a DAF Trucks főmérnöke. „A B100 opcióval most egy újabb lehetőséget kínálunk a fuvarozóknak – a HVO és az elektromos hajtásláncaink mellett – az ökológiai lábnyomuk csökkentésére anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötniük a jármű megbízhatóságának tekintetében.”